A belga-német-francia film, amelyet Raoul Peck rendezett, Marx 20-as éveiből villant fel epizódokat, s a Kommunista
Kiáltvánnyal zárul. Ekkor Marx 30 éves, három gyermek apja.
Marx már 17 évesen a bonni, majd
a berlini egyetem állam- és jogtudományi szakos hallgatója volt. A démokritoszi és epikuroszi
természetfilozófia különbsége című doktori disszertációját húszas éveinek
elején, 1839–41-ben írta, s így már 23 évesen a filozófia doktorának mondhatta
magát.
Ezt követőn a kölni Rheinische Zeitung szerkesztőjeként
jeleskedett, aminek következményeként 1843 januárjában a porosz hatóságok
betiltották a lapot. Marx ezután Párizsban, Brüsszelben, majd egy a rövid ideig
ismét Kölnben élt (megalapítva a Neue
Rheinische Zeitungot, amely
szintén rövid életűnek bizonyult), ahonnan előbb Párizsba, majd onnan is
kiutasíttatva, Londonba kényszerült. Ezekben a forradalmi fellendülést is hozó
években, 1843 és 1849 között, a dialektikus materializmus alapjainak és a
kommunista mozgalom elméletének kidolgozása mellett már hozzálátott a politikai
gazdaságtan tanulmányozásához és saját gazdasági tanainak kifejtéséhez is. E
korszakát – a Kommunista Kiáltványon kívül – többek között A hegeli jogfilozófia kritikájához. Bevezetés, A zsidókérdéshez, a Gazdasági-filozófiai
kéziratok, A német ideológia
(amit Engelsszel közösen írt), valamint a Tézisek
Feuerbachról, A filozófia nyomorúsága
és a Bérmunka és tőke című munkái
jellemzik.
Ez a film nem tudományos
szemléltető anyagnak készült. Marxot, mint embert mutatja be, abban a
környezetben, amelyben elmélete megalapozást nyert. Marx ifjúkorát látjuk, és
egyben egy életre szóló, nemes barátság kezdeteit.
A fekete szőrzete, sötét szeme és barna bőre miatt
„Szerecsen”-nek is nevezett Marx 1842-ben ismerkedett meg a nála 2 évvel
fiatalabb Engelsszel, de bizalmát csak Engels későbbi írásai vívták ki, így
különösen „A nemzetgazdaságtanbírálatának vázlata”, amelyet Marx zseniálisnak ítélt. A két fiatalember megannyi
tulajdonságban különbözött: A magas, karcsú Engels mindig jól öltözött volt és
pedáns, pontos időbeosztással élt, gyorsan és áttekinthetően írt, élvezte a
lovaglás, a bor és a nők nyújtotta örömöket, s bár együtt élt egy ír
munkásnővel (Mary Burnsszel), gyermektelen maradt. A zömök, erősebb testalkatú Marx
rendetlen volt, hullámokban, sokszor éjt nappallá téve alkotott, „macskakaparással”,
hét – vagy talán nyolc – gyermeket nemzett, akik közül ötöt maga temetett el.
Azonosak voltak azonban politikai beállítottságukban, a világirodalom beható
ismeretében, ifjúkori költői hajlamukban, roppant műveltségükben,
kiapadhatatlan tudásszomjukban és a munkásosztállyal való szolidaritásukban
gyökerező forradalmiságukban.
Az ifjú Engelshez még azelőtt eljutott Marx híre, hogy
személyesen megismerte volna. 1842 nyarán, az ifjú hegeliánusokról szóló
„hőskölteményében” így jellemzi őt:
Hátrább ki száguld ott, mint vészes
fergeteg?
Triernek
sötét fia, valódi szörnyeteg.
Nem jár, nem lép, sarkán szökellve
tör előre,
Tombol bősz haraggal és mintha le a
földre
Akarná rántani a mennynek
boltozatját,
Szélesre tárja ki két izmos karját.
Ökle összeszorul, úgy adja ki dühét,
Mintha ezer ördög fogná üstökét.”
(MEM 41, 1979: 284)
Engels ugyanebben a versben így jellemzi önmagát:
Balról a legszélén Oswaldunk látod,
Szürke kabátot hord és borsszínű nadrágot,
Belül is csupa bors, Oswald, a
hegypárti.
Szőröstül-bőröstül mindig készen áll
ki.
Egy
hangszeren játszik: guillotine-t fog a marka,
Csak egy kavatinát játszik kísérve rajta;
Zeng a pokoli dal és harsog a refrén:
Formez vos batallions! aux armes,
citoyens!”
(MEM 41, 1979: 283)
(Álljatok századokba! fegyverre
polgárok. Ld. Le Marseillaise)
Engels mindvégig hűséges szellemi és lelki társa maradt
Marxnak, igaz barátja a családnak, szolgálva őt, őket, gyakran pénzzel is, mint
egy szerető anya.
S bár Engels tudományos teljesítménye és saját eredményei
egybevágtak Marx nézetrendszerével, sőt Engels sokszor írt meg, illetve
fejezett be cikkeket Marx helyett (A tőke II: és III. kötetét is ő rendezte
sajtó alá), mégis azt vallotta, hogy mindenre, amit ő végbevitt, Marx is képes
lett volna, de amit Marx alkotott, ő nem tudta volna létrehozni.
Korunk önzésének és hiúságának tapadós mocsarában fuldokolva
meglepve vetjük fel fejünket és kérdezzük: hogy tud valaki ilyen könnyen
lemondani önnön teljesítményéről és átengedni minden dicsőséget másvalakinek,
morzsányit sem hagyva önmagának? Engels maga felel nekünk:
„Egyáltalán nem értem, hogy lehet
valaki irigy egy lángészre; ez valami olyan sajátos dolog, hogy mi, akikben
nincs meg, eleve tudjuk, hogy elérhetetlen számunkra; de ahhoz, hogy ilyesmit
irigyeljen valaki, mégiscsak nagyon
kicsinyesnek kell lennie.” (MEM 35:215, kiemelés tőlem A.A.)
Ebben a szellemben állapította meg Engels Marx halála után,
hogy „az emberiség alacsonyabb lett egy fejjel, mégpedig a legjelentősebb
fejjel, amellyel napjainkban rendelkezett”, és jósolta meg Marx temetésén, hogy
„Neve és műve élni fog századokon át!”. (F. Wheen: Karl Marx,
Napvilág, Bp. 2004:328)
Lehet Marx és Engels munkásságát bírálni, elutasítani vagy
akár gyűlölni, de egy dolgot nem lehet eltagadni tőlük: amit tettek, azt
önként, meggyőződésből, minden anyagi vagy egyéb önös érdektől mentesen tették,
bármikor vállalva az ezért járó üldöztetést és nélkülözést.
S végül, amikor Európa számos országában utcai demonstrációk
zajlanak, jeléül annak, hogy az uralkodó osztály nem tudja a régi módon
fenntartani saját rendjét, az alul lévők pedig nem tudnak a régi módon élni, a
mának is szól Marx figyelmeztetése, amit a filmben is szereplő jelenet szerint
a gőzösfejű Weitlinghez intéz:
„Fellázítani a munkásokat
tudományos alapok vagy konstruktív elmélet nélkül ’egyenértékű a prédikálás
haszontalan és tisztességtelen formájával, amely hivatott prófétát feltételez
az egyik oldalon és csupán szájtáti tökfilkókat a másikon’.” (Wheen, im.:93).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése