2012
második felében, tehát néhány nap múlva, Ciprus veszi át az EU soros
elnökségét
fél évre. Ideje hát, hogy szóljunk néhány szót az Unió legdélibb kis államáról.
Az
1960-ban függetlenné vált, egytizednyi Magyarország területű, kevesebb, mint
1,1 millió lakosú Ciprus 1974 óta két részre szakadt. A terület 60, a lakosság
75 %-a a nemzetközi közösség által elismert Ciprusi Köztársaság, a többi a csak
Törökország által elismert „Észak-Ciprusi Török Köztársaság” (TRNC) ellenőrzése
alatt áll. Jelentős lakosságcsere következtében az előbbit szinte kizárólag
görögök, az utóbbit pedig törökök lakják. A két területet az ENSZ békefenntartó
erői által ellenőrzött sáv választja el. Bár az ország egésze belépett az EU-ba
2004-ben, a közösség jogrendjét (acquis
communautaire) csak a Ciprusi Köztársaság területén alkalmazzák, itt
vezették be az eurót is 2008. január elsejével.
Mindkét
területen a szolgáltatások a gazdaság meghatározó ága, de a Ciprusi Köztársaság
jóval fejlettebb. Itt az egy főre jutó GDP 20.600 euró (2011), a TRNC terültén ennek
csak alig fele. A továbbiakban az adatok a Ciprusi Köztársaságra vonatkoznak. A
szolgáltatások (ezen belül is elsősorban a turizmus) adják a GDP 81-82 %-át, az
agrárium (növénytermesztés, halászat) 2-3 %-át, a kitermelő és feldolgozó-,
valamint építőipar pedig a többit. Fő exporttermékek a citrusfélék, bor,
gyógyszerek, burgonya, ruházati és cipőipari termékek, amelyeket elsősorban az
EU-ba, a Közel-Keletre és Oroszországba szállítanak. Fogyasztási cikkek, ipari
nyersanyagok és fűtőanyagok, élelmiszer és takarmány szerepelnek az importlistán,
leginkább Görögországból, Németországból és az Egyesült Királyságból.
Az
ország újraegyesítéséről az utóbbi években megélénkültek a tárgyalások, de
eredmény eleddig mindössze annyi, hogy a Ciprusi Köztársaság kormányából kivált a
jobbközép koalíciós partner, a DIKO, így a kisebbségi kormányzás terhe a
második legerősebb partnerre, az ciprusi kommunista pártra (AKEL) hárult. A
kiválás apropóját az adta, hogy az ország elnöke, Dimitrisz Hrisztofiasz (aki
az AKEL tagja, Ciprus és az egész EU első és egyetlen kommunista államfője) a
DIKO szerint „túlzott engedményeket” tett az újraegyesítés reményében, így
például 4 évente rotációt a javasolt a TRNC-nek az egyesítendő ország
vezetésében.
Mindez
ráadásul az után történt, hogy az Evangelosz Florakisz haditengerészeti bázison
2011. július 11-én bekövetkezett robbanás a GDP 10-12 %-ával felérő kárt
okozott az országnak, és ugyancsak megtépázta Hrisztofiasz elnök tekintélyét.
De ezzel a csapások sora nem ért véget: 2012 májusára beköszöntött a
bankválság, amely persze már régebb óta érett. Olyannyira, hogy a korábbi
jegybankelnök (Atanasziosz Orfanidesz, aki egyébként már 2011 nyarán felhívta a
figyelmet a csőd közeli helyzetre) és az ország vezetője, Hrisztofiasz, egy éve
nem volt beszélő
viszonyban
egymással. Hrisztofiasz nem hosszabbította meg a központi bank elnökének 2012.
áprilisában lejáró mandátumát, mert őt hibáztatja a ciprusi bankok rossz
üzletpolitikájáért.
Éppen
2012. április 30-án, egy nappal az előtt, hogy az újonnan kinevezett jegybankelnök
hivatalba lépett, és mint ilyen elfoglalta volna helyét az Európai Központi
Banknak az eurózónával foglalkozó Kormányzótanácsában, Ciprus két legnagyobb
bankja (a Bank of Cyprus és a Cyprus Popular Bank) közzétette 2011-es
eredményeinek korrigált, a korábbiaknál is kedvezőtlenebb számait. A több
milliárd eurós veszteségeseket nagyrészt a görög állampapírok nem teljesítése
(a magánhitelezőkkel szembeni adósság-leírás 3 milliárd euró veszteséget
jelentett a szóban forgó ciprusi bankoknak), és a korábbiakban a görög
vállalatoknak és fogyasztóknak nyújtott hitelek bedőlése okozta.
Ciprus
két nagybankjának összes vesztesége megközelíti az 5 milliárd eurót, ebből a
Popular Bank június 30-a előtt 1,8 milliárd euró fizetési kötelezettségnek kell
eleget tegyen.
E
helyzet kialakulásáért tartja felelősnek Hrisztofiasz elnök a korábbi
jegybankelnököt, Orfanideszt, és várja az újtól a szigorúbb bankfelügyeletet,
és talán az Európai Központi Bank monetáris politikájának expanzívabbá tételét,
az európai megszorítási politika enyhítését is.
De
ki is az új jegybankvezér? Panikosz Demetriadesz, aki az Egyesült Királyságban
tanult, és 2000-től a Leicesteri Egyetemen professzora, mondhatni nemzetközileg
hírhedt személyiség, mert ő az, aki a Görögország és Portugália eurózónából
való kilépését sürgető hangokra 2011. május 19-én a Financial
Timesban
merészen riposztozott. Kifejtette, hogy mindenki sokkal jobban járna, ha inkább
Németország (majd nyomában Hollandia, Ausztria és Finnország) hagyná el az
eurózónát. Ebben az esetben leértékelődne az euró, nőne a gyengébb országok versenyképessége, beindulhatna növekedésük, és
egyben könnyebbé válna adósságterheik kezelése (ezt hívják az adósság
„elinflálásának”). A német márka felértékelődésével Németország pedig majdcsak
elboldogulna valahogy, különösen, hogy kedvezőbb európai gazdasági környezetben
találná magát.
Ebből
arra lehetne következtetni, hogy a váltás a ciprusi monetáris hatóság élén
újabb szöget jelent a német típusú válságkezelés koporsójába. Csakhogy egyfelől
Ciprus kis ország, másfelől maga is komoly bajban van, és az EU segítségére
szorul. Ez a bolha tehát nem tud olyan nagyot csípni.
A
ciprusi bankrendszernek ebben az évben összesen 2-2,5 milliárd eurós, a
későbbiekben ugyanennyi tőkeinjekcióra van szüksége. Ez összesen a GDP kb. 20
százalékával ér fel, pedig a GDP már tavaly év közepe óta csökken, és ezévben is
1 százalék körüli visszaesés várható (ld. 1. ábra).
1. ábra
A ciprusi GDP negyedévenkénti alakulása az előző negyedévhez képest
(százalék)
A ciprusi GDP negyedévenkénti alakulása az előző negyedévhez képest
(százalék)
Forrás:
Eurostat
A
bankok kisegítésére sem a lakosságnak, kormánynak nincs pénze, és súlyos
helyzetük miatt nyilvánvalóan más piaci szereplők sem akarnak nekik
önszántukból segítséget nyújtani. Így a kormány kényszerül hitelfelvételre, mégpedig
gyorsan. Kérdés csak az, honnan. A pénzpiacokról biztosan nem tud, hiszen azok
a hosszú lejáratú ciprusi államkötvényeket már közel egy éve a vészesen magas 7
%-on veszik fel, a hitelminősítők pedig az ország besorolását és a kilátásait
is egyre rontják. Az eurózóna EFSF-alapjából lehetne, de az onnan érkező
mentőövhöz nyilván szigorú feltételek járulnak. Bizonyára nem lennének
elegendőek a válság miatt visszaeső kormányzati bevételek miatt súlyosan romló
állami büdzsé (ld. 2. ábra) egyensúlyának javításáért tett eddigi lépések (például az osztalékadó
emelése, az áfa-emelés, a közszféra béreinek befagyasztása, a jövedelem-különadó
bevezetése, a hallgatói ösztöndíjak csökkentése), amelyekért pedig az EU
Bizottsága a ciprusi kormányt 2012. januárjában még meg is dicsérte.
2. ábra
A
ciprusi államadósság és költségvetési hiány
(százalék)
Forrás:
Eurostat
A
lakosságot sújtó további költségvetési megszorítások miatt Hrisztofiasz elnök kizárta annak
lehetőségét, hogy az EU-hoz fordulnak mentőövért. Ráadásul a ciprusi kormány
még attól is joggal tarthat, hogy az EU az igen alacsony, mindössze 10 %-os
vállalati profitadó növelését kérné, ami pedig a tőkevonzáshoz a kis ország számára
(Írországhoz hasonlóan) elengedhetetlen. Ezért a kormány máshonnan, a hírek
szerint leginkább Oroszországtól szeretne pénzt kapni. Erre jó esély van,
hiszen az oroszországi gazdagok euró-milliárdjai fekszenek ciprusi bankokban,
ráadásul ciprusi bankok és orosz vállalatok együttműködni készülnek az ország
déli partjaitól nem messze fekvő tengeralatti szénhidrogén-mezők kiaknázásában
is. A globális stratégiai érdekek miatt az orosz féltől kapott hitel még arra
is jó lenne, hogy Ciprus kedvezőbb feltételek reményében folyamodhasson további
segítségért az EU-hoz. Az egyik összegből a bankokat lehetne feltőkésíteni, a
másikból a növekedésnek kedvező beruházásokat lehetne foganatosítani – mondják nevük
elhallgatását kérő ciprusi illetékesek.
Persze
a hitelfelvétel önmagában csak lélegzetvételre elegendő, a termelés gondjait
nem oldja meg. Ciprust erős szálak fűzik Görögországhoz, ahonnan többek között az
országban lévő külföldi működőtőke-állomány negyede is származik. Jelen esetben
azonban a szoros kapcsolat nem bizonyult gyümölcsözőnek, hiszen a ciprusi
bankszféra alapvetően ennek köszönheti megroggyanását. Mivel a görög gazdaság
még jó ideig nem fog talpra állni, Ciprusnak új támaszt kell keresnie. Lévén
nemsokára az EU soros elnöke, ez abban teszi érdekeltté, hogy a német típusú válságkezelés
alternatíváját segítse kiformálni. A soros EU-elnökségnek azonban alig van több
szerepe, mint a pünkösdi királyságnak…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése