Fordítás/Translation

Dear Visitor, you can read my blog articles on any language you want with the help of the Google Translator. Select the language on the right side in the "Translate" module.

Kedves Látogató, blogbejegyzéseimet lefordíthatja bármely nyelvre a Google Fordító segítségével. Válassza ki a nyelvet a jobb oldalon található "Translate" modulban.


2019. május 4., szombat

Ajánló „Az ifjú Karl Marx” c. filmhez




A belga-német-francia film, amelyet Raoul Peck rendezett, Marx 20-as éveiből villant fel epizódokat, s a Kommunista Kiáltvánnyal zárul. Ekkor Marx 30 éves, három gyermek apja.
Marx már 17 évesen a bonni, majd a berlini egyetem állam- és jogtudományi szakos hallgatója volt. A démokritoszi és epikuroszi természetfilozófia különbsége című doktori disszertációját húszas éveinek elején, 1839–41-ben írta, s így már 23 évesen a filozófia doktorának mondhatta magát.
Ezt követőn a kölni Rheinische Zeitung szerkesztőjeként jeleskedett, aminek következményeként 1843 januárjában a porosz hatóságok betiltották a lapot. Marx ezután Párizsban, Brüsszelben, majd egy a rövid ideig ismét Kölnben élt (megalapítva a Neue Rheinische Zeitungot, amely szintén rövid életűnek bizonyult), ahonnan előbb Párizsba, majd onnan is kiutasíttatva, Londonba kényszerült. Ezekben a forradalmi fellendülést is hozó években, 1843 és 1849 között, a dialektikus materializmus alapjainak és a kommunista mozgalom elméletének kidolgozása mellett már hozzálátott a politikai gazdaságtan tanulmányozásához és saját gazdasági tanainak kifejtéséhez is. E korszakát – a Kommunista Kiáltványon kívül – többek között A hegeli jogfilozófia kritikájához. Bevezetés, A zsidókérdéshez, a Gazdasági-filozófiai kéziratok, A német ideológia (amit Engelsszel közösen írt), valamint a Tézisek Feuerbachról, A filozófia nyomorúsága és a Bérmunka és tőke című munkái jellemzik.

Ez a film nem tudományos szemléltető anyagnak készült. Marxot, mint embert mutatja be, abban a környezetben, amelyben elmélete megalapozást nyert. Marx ifjúkorát látjuk, és egyben egy életre szóló, nemes barátság kezdeteit.

A fekete szőrzete, sötét szeme és barna bőre miatt „Szerecsen”-nek is nevezett Marx 1842-ben ismerkedett meg a nála 2 évvel fiatalabb Engelsszel, de bizalmát csak Engels későbbi írásai vívták ki, így különösen „A  nemzetgazdaságtanbírálatának vázlata”, amelyet Marx zseniálisnak ítélt. A két fiatalember megannyi tulajdonságban különbözött: A magas, karcsú Engels mindig jól öltözött volt és pedáns, pontos időbeosztással élt, gyorsan és áttekinthetően írt, élvezte a lovaglás, a bor és a nők nyújtotta örömöket, s bár együtt élt egy ír munkásnővel (Mary Burnsszel), gyermektelen maradt. A zömök, erősebb testalkatú Marx rendetlen volt, hullámokban, sokszor éjt nappallá téve alkotott, „macskakaparással”, hét – vagy talán nyolc – gyermeket nemzett, akik közül ötöt maga temetett el. Azonosak voltak azonban politikai beállítottságukban, a világirodalom beható ismeretében, ifjúkori költői hajlamukban, roppant műveltségükben, kiapadhatatlan tudásszomjukban és a munkásosztállyal való szolidaritásukban gyökerező forradalmiságukban. 

Az ifjú Engelshez még azelőtt eljutott Marx híre, hogy személyesen megismerte volna. 1842 nyarán, az ifjú hegeliánusokról szóló „hőskölteményében” így jellemzi őt:

Hátrább ki száguld ott, mint vészes fergeteg?
Triernek sötét fia, valódi szörnyeteg.
Nem jár, nem lép, sarkán szökellve tör előre,
Tombol bősz haraggal és mintha le a földre
Akarná rántani a mennynek boltozatját,
Szélesre tárja ki két izmos karját.
Ökle összeszorul, úgy adja ki dühét,
Mintha ezer ördög fogná üstökét.”
(MEM 41, 1979: 284)

Engels ugyanebben a versben így jellemzi önmagát:

Balról a legszélén Oswaldunk látod,
Szürke kabátot hord és borsszínű nadrágot,
Belül is csupa bors, Oswald, a hegypárti.
Szőröstül-bőröstül mindig készen áll ki.
Egy hangszeren játszik: guillotine-t fog a marka,
Csak egy kavatinát játszik kísérve rajta;
Zeng a pokoli dal és harsog a refrén:
Formez vos batallions! aux armes, citoyens!”
(MEM 41, 1979: 283)
(Álljatok századokba! fegyverre polgárok. Ld. Le Marseillaise) 

Engels mindvégig hűséges szellemi és lelki társa maradt Marxnak, igaz barátja a családnak, szolgálva őt, őket, gyakran pénzzel is, mint egy szerető anya. 

S bár Engels tudományos teljesítménye és saját eredményei egybevágtak Marx nézetrendszerével, sőt Engels sokszor írt meg, illetve fejezett be cikkeket Marx helyett (A tőke II: és III. kötetét is ő rendezte sajtó alá), mégis azt vallotta, hogy mindenre, amit ő végbevitt, Marx is képes lett volna, de amit Marx alkotott, ő nem tudta volna létrehozni.

Korunk önzésének és hiúságának tapadós mocsarában fuldokolva meglepve vetjük fel fejünket és kérdezzük: hogy tud valaki ilyen könnyen lemondani önnön teljesítményéről és átengedni minden dicsőséget másvalakinek, morzsányit sem hagyva önmagának? Engels maga felel nekünk:

„Egyáltalán nem értem, hogy lehet valaki irigy egy lángészre; ez valami olyan sajátos dolog, hogy mi, akikben nincs meg, eleve tudjuk, hogy elérhetetlen számunkra; de ahhoz, hogy ilyesmit irigyeljen valaki, mégiscsak nagyon kicsinyesnek kell lennie.” (MEM 35:215, kiemelés tőlem A.A.)

Ebben a szellemben állapította meg Engels Marx halála után, hogy „az emberiség alacsonyabb lett egy fejjel, mégpedig a legjelentősebb fejjel, amellyel napjainkban rendelkezett”, és jósolta meg Marx temetésén, hogy „Neve és műve élni fog századokon át!”. (F. Wheen: Karl Marx, Napvilág, Bp. 2004:328) 

Lehet Marx és Engels munkásságát bírálni, elutasítani vagy akár gyűlölni, de egy dolgot nem lehet eltagadni tőlük: amit tettek, azt önként, meggyőződésből, minden anyagi vagy egyéb önös érdektől mentesen tették, bármikor vállalva az ezért járó üldöztetést és nélkülözést.

S végül, amikor Európa számos országában utcai demonstrációk zajlanak, jeléül annak, hogy az uralkodó osztály nem tudja a régi módon fenntartani saját rendjét, az alul lévők pedig nem tudnak a régi módon élni, a mának is szól Marx figyelmeztetése, amit a filmben is szereplő jelenet szerint a gőzösfejű Weitlinghez intéz:


„Fellázítani a munkásokat tudományos alapok vagy konstruktív elmélet nélkül ’egyenértékű a prédikálás haszontalan és tisztességtelen formájával, amely hivatott prófétát feltételez az egyik oldalon és csupán szájtáti tökfilkókat a másikon’.” (Wheen, im.:93).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése