Fordítás/Translation

Dear Visitor, you can read my blog articles on any language you want with the help of the Google Translator. Select the language on the right side in the "Translate" module.

Kedves Látogató, blogbejegyzéseimet lefordíthatja bármely nyelvre a Google Fordító segítségével. Válassza ki a nyelvet a jobb oldalon található "Translate" modulban.


2011. június 21., kedd

Szex és világpolitika

A szexuális bűncselekménnyel megvádolt Dominique Strauss-Kahn (DSK) pár hete mondott le az IMF igazgatói tisztjéről. Így vált a szex a világpolitika formálójává, hiszen most nyitottá vált, hogy mi lesz a sorsa DSK idején az IMF irányításában megindult átrendeződésnek. Ugyanis az IMF háza táján az igazi, és az igazgatóváltástól nem független kérdés az, mikor váltják le a fejlett országok érdekeit az intézmény vezető posztjáról. Kiegyensúlyozottabb, a
megváltozott globális erőviszonyokat tükröző lesz-e az IMF vezetése, és változik-e ennek megfelelően politikája. Ha igen, mi lesz a dollár és az euro tartalékvaluta-szerepével, s ezzel együtt az USA és Európa világgazdasági súlyával. Nagyobb befolyásra tesznek-e szert az intézményben a feltörekvő régiók, mindenekelőtt Kína?
Hogy az események közepébe vágjunk: a feltörekvő piacok integrálását célzó politikai jegyében DSK 2010 februárjában a Bank of China elnökhelyettesét, a tudományos fokozatait az Egyesült Államokban abszolváló Zhu Min-t nevezte ki különleges tanácsadójának. Már maga ez a lépés is új fuvallatot jelentett, hiszen amióta az IMF megalakult, elnöki székét mindig Európa, alelnöki székét pedig az USA töltötte be (a Világbank esetén fordítva) jelezvén, kik adják a zenét. Most pedig egy kínai kezébe is került hangvilla… Zhu Min kinevezésekor azt rebesgették, hogy talán ő követi DSK-t az IMF vezéri székében, ha DSK-ból francia elnök lesz 2011-ben.
Ez a Zhu Min, a Bank of China második embereként már 2007-ben figyelmeztetett Davosban a Világgazdasági Fórumon, hogy hatalmas kockázat rejlik a pénzügyi befektetésekben: bárhonnan, bármely másodpercben kapható hitel a piacokról, az emberek papírokat vásárolnak anélkül, hogy tudnák, mekkora kockázatot vállalnak – mondta. A válság jeleiről ekkor még legfeljebb néhány ignorált szobatudós beszélt. Hivatali idejének antréjaként 2010. júniusában Zhu Min hangsúlyosan nyilatkozott a világgazdasági egyenlőtlenségekről is, amelyek enyhítéséért a termelékenység és a fenntarthatóság érdekében tett lépésekkel az IMF-nek is dolgoznia kellene. Nyilatkozataiban és az IMF igazgatósági megbeszélésein magyarázta a kínai gazdaságpolitikai lépéseket, védelmébe vette a jüannal kapcsolatos árfolyampolitikát. Ráadásul a pénzügyi válság hatására felerősödtek azok a hangok, amelyek a dollár helyett az IMF által még 1969-ben létrehozott, kosár alapú (jelenleg a dollárból, a fontból, a yenből és az euróból álló) elszámoló egység, az SDR („Különleges Lehívási Jogok”) tartalékvaluta-szerepe mellett szóltak, és Zhu Min ezt az irányvonalat erősítette. Például 2011 februárjában hosszan érvelt a jüan SDR-be vonása mellett, érzékeltetve, hogy ez feltétele a kínai valuta teljesen konvertibilitássá válásának is. Egyszóval Zhu Min Kína érdekeinek szószólójává vált az IMF csúcsköreiben.
De a kínai megjelenése az IMF legfelső vezetése közelében csak egy apró, bár szimbolikus epizódja volt a Strauss-Kahn vezetésével folyó reformlépéseknek, a tagországok által befizetett kvóták és szavazati súlyok átalakításának.
A reformok már 2008 elején megkezdődtek 54 ország kvótájának, szavazati jogának a megemelésével. E változások 2011 márciusától léptek életbe, de a reformfolyamat közben még tovább haladt, és a 2010 őszén vált „történelmi jelentőségűvé”. 2010 decemberében az IMF igazgatótanácsa elfogadta azt a javaslatot, amely a befizetések megduplázásával és számítási módjuk változásával mind a kvótákban, mind a szavazati súlyokban, ahogyan DSK fogalmazott: „lényeges növekedést hoz a feltörekvő és fejlődő országok hangjának képviseletében”. A 2010-es reformok akkor léphetnek életbe, ha azt a tagországok megszavazzák.
Ha ez bekövetkezik, az IMF 10 legnagyobb részvényese a világ 10 legnagyobb gazdasága lesz: az USA, Japán, a négy legerősebb európai ország (Németország, Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország) és a 4 BRIC (Brazília, Oroszország, India, Kína). „Az országok rangsora most valóban a globális gazdaságban betöltött helyüknek felel meg” – összegezte a reform lényegét DSK 2010 novemberében, a G20 találkozó előtt egy héttel.
Kína szavazati súlya kevesebb mint 3 %-ról 6 % főlé nő, s ezzel az ázsiai ország a harmadik legbefolyásosabb szavazóvá válik az IMF-ben, megelőzve Németországot. Az USA kvótája lényegében változatlan marad, de szavazati súlya a 2008-at megelőző 17 %-ról 16,5 %-ra mérséklődik, az Európai Unióé pedig 32,5 %-ról 29,4 %-ra. A fejlett országok korábban még összesen több mint 60 %-os szavazati súlya 55,3 %-ra csökken, s ha a folyamat nem áll le, a mérleg akár át is billenhet a fejlődő és feltörekvő országok javára, amelyek legerősebb szavazati pozícióval bíró régiója Ázsia. Nem is lenne ez jogtalan, hiszen 2010-ben a feltörekvő országok vezették a világgazdasági fellendülést, élükön Kínával és Indiával, ami a maga nemében páratlan fejlemény: a fejlett országok csak 30 %-ban járultak hozzá a növekedéshez.
Egy kínai IMF-igazgató alatt e folyamat vélhetően tovább gyorsulna. Az éppen az euró megmentésén fáradozó Európa, élén Angela Merkellel, azonban nem akarja kiadni kezéből a világ vezető pénzügyi intézményének kormányrúdját. Ebből is látszik, hogy a tét nagy. Elvégre piaci érdekekről van szó, és ott nincs pardon. 


2011. május 19.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése